על נוע תנוע
מי אנחנו?

מתנדבי נוע תנוע. צילום: רוני רחמני
״נוע תנוע״ הינו ארגון ללא מטרות רווח, אשר מקדם תחבורה בשבת מאז 2015
המטרה שלנו
בשש מילים - להיסגר, ברגע שהמדינה תפעיל תחבורה בשבת.
בהרחבה – אנחנו מאמינים שלכל אחד צריכה להיות האפשרות לבחור להתנייד בשבתות וחגים. תחבורה בשבתות וחגים צריכה להיות דומה ככל האפשר לתחבורה ביום חול ומותאמת לביקוש. אין צורך בקווים בבני ברק כמו ביום חול, אך בהחלט צריך קווים בתדירות גבוהה בתל אביב בשבת.
אם המדינה מפעילה תחבורה ביום חול, זה גם מה שצריך לקרות בשבת. עם זאת, עד שזה יקרה נעשה ככל האפשר כדי לקדם כמה שיותר תחבורה בשבת בכל דרך אפשרית.
בשנים האחרונות בכל שבת הוכחנו את המובן מאליו, שתחבורה בשבת הכרחית, זוכה לביקוש גבוה. ולא פוגעת באף אחד. ואת זה נמשיך לעשות עד שהמדינה תפעיל תחבורה בשבת בעצמה.
איך אנחנו מקדמים תחבורה בשבת?
כיום אנחנו מתמקדים בשלוש דרכים לקידום תחבורה בשבת – הפעלת קווים על ידי עיריות, מחקרים על תחבורה בשבת, ופעילות משפטית אל מול משרדי הממשלה כדי להביא לעוד תחבורה בשבת.
הפעלת קווים על ידי העיריות – בשנת 2019 יוזמת הארגון להפעלת תחבורה בשבת יחד עם עיריות הביאה להקמת שתי רשתות תחבורה בשבת עירוניות המופעלות ומסובסדות על ידי העיריות – נעים בסופ"ש בהובלת עיריית תל אביב וסבבוס בהובלת עיריית רמת גן. כיום ערים רבות חברות ברשתות אלו, המפעילות עשרות קווים ומסיעות עשרות אלפי נוסעים בכל סופ"ש וחג. הארגון מתמקד בגיוס עיריות נוספות לרשתות אלו, או הקמת מערך עצמאי משלהן.
מחקרי תחבורה בשבת – כגוף הגדול ביותר העוסק בתחבורה בשבת בישראל הארגון עובד על מאמצים ארוכי טווח הקשורים לתחבורה בשבת בהם איסוף מידע על ידי פנייה לגורמים המחזיקים אותו ובקשות חופש מידע (ובהרבה מקרים מאבק משפטי כדי לקבל מענה להן), הערכת היקפי נסועה, עלויות הפעלת תחבורה בשבת ותרומה משקית מהפעלתה. אנו מאמינים שככל שיהיה יותר מידע, כך נוכל בקלות יותר לקדם תחבורה בשבת.
משפטי – הממשלה ובעיקר משרד התחבורה מקבלים החלטות רבות הקשורים לתחבורה בשבת, בין היתר - אסדרה של שוק התחבורה, איזה קווים יפעלו בשבת (לפי סעיף 386א לתקנות התעבורה), מתי יפסיקו לפעול קווים לפני כניסת שבת או יתחילו אחרי צאת שבת ואילו כלי תחבורה חדשים יפעלו בשבת. אנחנו מנסים כמיטב יכולתנו לאתגר החלטות לא נכונות של משרד התחבורה.
_JPG.jpg)
אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון ורועי שוורץ תיכון יו"ר ומייסד נוע תנוע.
צילום: תומר רפאלי
ההיסטוריה שלנו
הארגון הוקם ב-2015 על ידי רועי שוורץ תיכון שהקים אותו בעזרת כספי מענק השחרור שלו וחסכונותיו. כחיפאי במקור הוא היה רגיל לכך שהתחבורה הציבורית פועלת בכל ימות השבוע. כשעבר להתגורר בת"א החליט לקדם תחבורה בשבת, בהתחלה בקו אוטובוס ומאז הביקוש לקווים רק הלך וגדל, כך שפתחנו קווים נוספים.
יחד עם שותפים ומתנדבים ביניהם נעם תל-ורד וליאור תבורי הם בנו והפעילו בהתנדבות מערך קווי אוטובוס יציב וקבוע שעבר בערים רבות ואפשר לעשרות אלפי אנשים לבחור כיצד לבלות את השבת שלהם.
בשנת 2018, הארגון החליט לשנות את המיקוד ולפעול לגיוס עיריות להפעלת קווי אוטובוס משותפת. במסגרת זו הארגון הפעיל עבור העיריות שירות אוטובוס מקצה לקצה שכולל תכנון המסלול והלו"ז, איתור חברות האוטובוסים, הדרכת הנהגים, מענה בזמן אמת לנוסעים, חיבור האוטובוסים לאפליקציות השונות, הנגשת המידע על האוטובוסים ועוד. במסגרת זו עד קיץ 2019 הארגון שיתף פעולה עם שבע עיריות להפעלת תחבורה בשבת. בסתיו 2019 בעקבות יוזמת הארגון ולאחר שיתוף פעולה ארוך, החלה לפעול רשת נעים בסופ"ש בהובלת עיריית תל אביב. הרשת התבססה על קריית אונו ורמת השרון, שתי ערים שעבורן הארגון הפעיל תחבורה בשבת ותל אביב וגבעתיים, שתי ערים בהן פעל קו 63 של הארגון, הקו הראשון בהפעלת הארגון. בשנת 2020 הארגון העביר את כלל פעילות ההפעלה לעיריות ומאז הוא מתמקד בגיוס עיריות חדשות לרשתות התחבורה, קידום תחבורה בשבת, הנגשת מידע בנושא ופעילות משפטית מול משרדי הממשלה. אל ההצלחה הצטרפו עיריות רבות אשר מפעילות כיום מערך קווים משמעותי המחבר את גוש דן והסביבה. כיום נוסעים בכל סופ"ש עשרות אלפי נוסעים ברשתות התחבורה בשבת שהארגון יזם ומופעלות על ידי העיריות.
איך נוסעים בשבת?
כל הקווים המופעלים על ידי עיריות מופעלים ללא תשלום מהנוסע. הקווים מתוקצבים על ידי העיריה ולא נדרש דבר פרט ללעמוד בתחנה ולחכות לאוטובוס.
לפרטים נוספים אנא בידקו בעמוד הקו הרלוונטי.
המימון שלנו
אנו גוף ללא מטרת רווח. המימון הראשוני הועבר בחלקו כהלוואה ללא ריבית ובחלקו כתרומה, על ידי רועי שוורץ תיכון, יו"ר ומייסד הארגון. בהמשך בין מקורות המימון נכללה תרומה מליאור תבורי, חבר ההנהלה, גיוס המונים, תרומה מקרן נתן ומקרן נתן קאמינגס.
כיום אנו מגייסים משאבים בגיוס המונים קבוע על מנת להמשיך ולפעול לקידום תחבורה בשבת באופן שוטף.
לתמיכה בגיוס ההמונים שלנו